Airborne Wandeltocht zaterdag 1 september
Het plan van Sjaak Langenberg & Rosé de Beer behelsde de oprichting van een ‘virtueel monument’ dat door augmented reality de luchtlandingen bij de Slag om Arnhem zichtbaar maakt op smartphones. Wie zijn telefoon op een bepaalde locatie naar de lucht richt, ziet de parachutisten in het luchtruim zweven.

In 2011 zamelden Langenberg & De Beer tijdens de Airborne Wandeltocht door crowdfunding geld in om het project te kunnen financieren. Zij vonden het bovendien belangrijk dat het publiek zich met dit nieuwe monument zou verbinden door deze gezamenlijke actie. Tijdens de wandeltocht van 2011 riepen Langenberg & De Beer de wandelaars op om een donatie van één euro (meer mocht ook) in een speciale envelop te doen waarop de Airborne-app werd gevisualiseerd en toegelicht.

Ook vroegen zij de wandelaars om hun naam en een motivatie voor hun schenking op de envelop te schrijven. De voorgedrukte zin ‘Ik vind dat de luchtlandingen zichtbaar moeten blijven, omdat…’ kon ieder op eigen wijze aanvullen. Vervolgens hingen de wandelaars de envelop aan draden die tussen de bomen waren gespannen. Er werd massaal gehoor gegeven aan deze oproep. Tussen de bomen opgehangen, groeide de zee van enveloppen uit tot een vooraankondiging van het nieuwe virtuele monument. Ruim 1500 wandelaars droegen bij door hun donaties en door hun persoonlijke boodschappen op de enveloppen te schrijven.




